Een stukje geschiedenis

“Op initiatief van den heer Holtkamp, de voorzitter der feestcommissie ter viering van het zilveren Priesterfeest van Pastoor Theissen, kwamen in Januari 1942 groepen meisjes, dames, jongens en heren bijeen. Er werd afgesproken gezamenlijk verschillende zangstukken in te studeren om de feestdag van Pastoor op te luisteren. De leiding werd opgedragen aan den heer Cees van Beurden.”

Dit staat geschreven in de inleiding van het jaarverslag uit 1945 en zo begon de geschiedenis van de nog altijd bloeiende Zangvereniging St. Michaël.
Het optreden tijdens dat priesterfeest was een succes en de koorleden wilden graag doorgaan met zingen. Maar het was oorlog en samenscholen mocht niet. Wilde je als officiële zangvereniging verder gaan dan moest je je inschrijven bij de Duitse Cultuurkamer. Dit wilden de koorleden niet en zo bleven ze als ‘kerkkoor’ in de kerk zingen en gaven af en toe stiekem een uitvoering in de gymzaal. De priester Cor Holtkamp gaf het koor de naam van St. Michaël naar de schutspatroon van het kerkje aan de Dorpsstraat in Schipluiden, dat voor de reformatie een katholieke kerk was.

Na de oorlog werd er op 28 augustus 1945 een allegorisch bevrijdingsfeest georganiseerd met medewerking van het koor onder leiding van Cees van Beurden. Het toenmalige bestuur van het koor heeft die datum als officiële oprichtingsdatum aangehouden.
In de loop der jaren verzorgde St. Michaël vele optredens in het dorp en ook daarbuiten en groeide onder leiding van dirigent Cees van Beurden uit tot een groot en volwaardig gemengd koor. In 1978 overleed Cees en nam zijn zoon Koos van Beurden, die al vele jaren de pianobegeleiding bij de repetities verzorgde, de leiding over. In 2005 vierde Zangvereniging St. Michaël haar 60-jarig bestaan en is vandaag de dag nog steeds een bloeiende vereniging met veel ambitie en een veelzijdig repertoire.

logo

De lier is een in de klassieke Oudheid en Middeleeuwen veel gebruikt muziekinstrument. Het bestaat uit een houten klankkast, waaruit twee armen steken die worden verbonden door een dwarsbalk met stemschroeven. Vanaf de dwarsbalk lopen de snaren naar de klankkast. De snaren worden zowel met de vingers als met een plectrum aangetokkeld. Ook de middeleeuwse luit met één snaar en peervormige klankkast en lange hals, wordt 'lier' genoemd.
logo

Steun ons koor!

Het geven van concerten met solisten en orkest kost geld, veel geld zelfs. Om ook in de toekomst mooie uitvoeringen te kunnen blijven geven zijn extra bijdragen voor ons koor zeer welkom. Gelukkig mag St. Michaël rekenen op de steun van een groot aantal trouwe donateurs. Via een donateursbrief krijgen zij informatie over onze concerten.
Wilt u ons koor ook steunen en donateur worden? Neemt u dan contact op met onze penningmeester via
penningmeester@zangvereniging-sintmichael.nl

U kunt uw donatie ook direct overmaken op:

bankrekening NL84 RABO 03582 52 814

Alvast hartelijk bedankt voor uw steun en graag tot ziens bij onze concerten.